O 1000 dni

Powrót

Jak uczyć dobrych nawyków żywieniowych

Dobre nawyki żywieniowe utrwalone w dzieciństwie  wpływają na całe życie. Warto je kształtować. To zaowocuje w przyszłości, gdy Twoje dziecko będzie samodzielnie decydowało o swoim żywieniu.
Dieta malucha wpływa na jego rozwój, umiejętność uczenia się czy koncentrację. Obok aktywności fizycznej jest głównym elementem zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jak wyrobić w dziecku dobre nawyki żywieniowe.

Rodzice – najlepszy przykład dla dziecka
Nic nie wpływa na zachowanie i nawyki dziecka tak silnie jak przykład rodziców. Dziecko od najmłodszych lat nabywa wiedzę o świecie, obserwując najbliższych. Jeśli rodzice spożywają posiłki w biegu, jedzą nieregularnie, nie zwracają uwagi na właściwe zróżnicowanie diety – dziecko prawdopodobnie będzie zachowywało się podobnie. Oprócz uważnego opracowania jadłospisu wszystkich członków rodziny korzystne (i przyjemne) jest również wspólne spożywanie posiłków. Dzięki temu dziecko poznaje zasady zachowania przy stole i wzmacnia więź z rodzicami.

Pełnowartościowe zamiast przetworzonego
Zwracaj uwagę, by podawane maluchowi posiłki były pełnowartościowe, a jego dieta zróżnicowana. Bogata dieta zaspokoi wszystkie potrzeby organizmu dziecka i sprawi, że będzie rozwijał się prawidłowo. Możesz uczyć dziecko samodzielności w podejmowaniu decyzji żywieniowych, nie rezygnując z przedstawionych tu zasad: pozwalaj mu wybrać, co będzie jadło, proponując dwa pełnowartościowe posiłki do wyboru.

Mniej cukru i soli
Z badańBadanie „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce” przeprowadzonego przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA w 2011 r. wynika, że około 90% dzieci do trzeciego roku życia spożywa zbyt dużo soli, a 80% zbyt dużo cukru. Rodzice często doprawiają potrawy podawane dziecku, ponieważ wydają im się one zbyt mało wyraziste w smaku. Układ pokarmowy małego dziecka dopiero się rozwija, a sól, cukier czy „dorosłe” produkty nadmiernie go obciążają i utrudniają prawidłowe działanie. Zrezygnuj z podawania słonych lub sztucznie dosładzanych produktów (takich jak słodkie kaszki, herbatki i soki)  – maluch przyzwyczajony do ich spożywania w dzieciństwie z dużym prawdopodobieństwem wybierze podobne smaki w późniejszym życiu. 

Sport na zdrowie
Od najmłodszych lat przyzwyczajaj dziecko do codziennej aktywności fizycznej. Ruch jest kluczowym elementem zdrowego stylu życia, poprawia samopoczucie i sprzyja również profilaktyce wielu chorób.

Woda do wszystkiego
Ucz dziecko, że najlepszym napojem gaszącym pragnienie jest woda. W diecie niemowląt najlepiej używać wody mineralnej niskozmineralizowanej (< 500 mg/ 1 litr rozpuszczonych składników) i niskosodowej (< 20 mg jonów sodu/ 1 litr). Dzieci starsze mogą pić wodę o wyższym stopniu mineralizacji (< 1000 mg/ 1 litr).

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się