O 1000 dni

Powrót

Przyczyny niedoborów witaminy D

W warunkach klimatycznych panujących w Polsce zapewnienie odpowiedniej do potrzeb syntezy witaminy D w skórze jest trudne nawet w okresie letnim.
Niemożliwe jest również zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze.

Synteza skórna nie wystarcza
Naturalnym źródłem witaminy D jest jej synteza w skórze. Występuje ona pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety, wyniki badań1 pokazują, że rzeczywistą skuteczność syntezy skórnej obserwuje się jedynie u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (ale nie seniorów), które w okresie letnim często przebywają na otwartej przestrzeni – jeśli nie stosują kremów z filtrem przeciwsłonecznym SPF. Kremy takie są jednak powszechnie stosowane, w związku z ryzykiem zachorowania na raka skóry. Nawet jeśli uda się wytworzyć witaminę D w trakcie wakacji lub urlopu, to jej zasoby wystarczają jedynie na 2-3 kolejne miesiące. W efekcie, w późnych miesiącach jesiennych, przez całą zimę i całą wiosnę, a więc przez większą cześć roku, narażeni jesteśmy na życie w stanie niedoboru witaminy D. A konsekwencją może być obniżona odporność oraz poczucie ogólnego osłabienia. 
O tym, dlaczego składnik ten jest tak ważny dla organizmu przeczytasz w artykule: Witamina D. Najważniejsza witamina pod słońcem.

Witamina D w diecie
Kolejnym naturalnym źródłem witaminy D jest zróżnicowana dieta, bogata w ryby morskie, mleko, jaja kurze. Niestety zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze, wymagałoby spożywania dziennie: kilkuset gramów ryb morskich, kilkudziesięciu jaj kurzych lub kilkunastu litrów mleka krowiego. Jest to zatem niemożliwe. Przeczytaj artykuł na temat najnowszych zaleceń ekspertów: Suplementacja witaminy D przez cały rok.
Warto jednak łączyć suplementację ze zdrową dietą, zawierającą wszystkie składniki odżywcze – w tym również witaminę D.

Zawartość witaminy D w polskich produktach żywnościowych2:

Przypisy Rozwiń
  • 1. 1 Płudowski P.: „Nowe spojrzenie na witaminę D, Standardy Medycyny Pediatria” nr 5, 2013.
  • 2. 2 Kunachowicz H i wsp.: „Tabele składu i wartości odżywczej żywności”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się