1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Jakich połączeń unikać?

Odpowiednie łączenie poszczególnych produktów spożywczych pomaga maksymalnie wykorzystać zawarte w nich składniki. Istnieją jednak połączenia, których należy unikać, gdyż mogą być bezwartościowe lub szkodliwe.
Poniżej znajdziesz zestawienie połączeń, których warto unikać.

Surowe ogórki i pomidory
Askorbinaza zawarta w surowych ogórkach niszczy witaminę C zawartą w pomidorach i innych warzywach, takich jak natka pietruszki czy papryka. Połączenie to jest nieszkodliwe, ale potrawa staje się mniej wartościowa.
Rozwiązaniem jest stosowanie ogórków kiszonych lub małosolnych jako dodatku do sałatek z pomidorami i papryką.

Pomidor z białym serem
Zawarte w pomidorach kwasy organiczne w połączeniu z białym serem, który zawiera wapń, wytrącają kryształki, które odkładają się w stawach, powodując stany zapalne. Połączenie to można stosować tylko od czasu do czasu.

Rośliny krzyżowe
Rośliny krzyżowe, takie jak
kapusta, brukselka, kalafior, brokuły poza korzystnymi dla zdrowia witaminami i składnikami mineralnymi, zawierają też goitrogeny - substancje utrudniające wchłanianie jodu w organizmie. Sposobem na pozbycie się tych substancji jest gotowanie warzyw bez przykrycia przez kilka pierwszych minut.

Ryby i olej słonecznikowy
Zawarte w rybach kwasy omega-3 oraz zawarte w oleju słonecznikowym kwasy omega-6 działają na siebie konkurencyjnie.
Przeczytaj artykuł
Dobre połączenia i dowiedz się, jakie produkty warto ze sobą łączyć.