1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Kwasy omega-3 w diecie dziecka

Kwasy tłuszczowe omega-3 to tzw. dobre tłuszcze. Pomagają zachować prawidłowe funkcje organizmu w każdym wieku. Jednak szczególne zapotrzebowanie na te substancje występuje w okresie ciąży, laktacji oraz w trakcie 1000 pierwszych dni życia dziecka. 
Wyjątkową rolę w tych szczególnych okresach życia przypisuje się DHA – kwasowi dokozaheksaenowemu.

Jaka jest ich rola?
Kwasy tłuszczowe omega-3 są m.in. składnikiem budulcowym komórek układu nerwowego. Coraz częściej mówi się o ich istotnej roli m.in. w rozwoju funkcji poznawczych (takich jak pamięć, myślenie czy spostrzeganie) oraz w rozwoju psychoruchowym dziecka. Ponadto z DHA zbudowana jest w dużej mierze siatkówka oka. Badania wskazują, że jego odpowiednia ilość w diecie maluchów wspiera prawidłowy rozwój ostrości widzenia.

Gdzie można je znaleźć?
Najlepszym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie. Szczególnie zalecane dzieciom ryby morskie to m.in.: łosoś, tuńczyk, mintaj oraz makrela atlantycka. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Ryby w diecie dziecka. Zobacz też: Jakich ryb nie należy podawać małym dzieciom?

Czy można podawać dzieciom preparaty z kwasami omega-3?
Przede wszystkim pamiętaj o podawaniu zalecanej ilości ryb, tzn. 1-2 razy w tygodniu. Nawet jeżeli maluch odmawia ich spożywania, nie zniechęcaj się. Wytrwale proponuj mu co jakiś czas choć kawałek ryby. Czasami dziecko potrzebuje nawet kilkunastu prób, aby zaakceptować nowy smak.
Jednak gdy zaobserwujesz, że Twoja pociecha nie spożywa zalecanej ilość ryb, pomyśl o suplementacji. Dzieci do 3. roku życia powinny spożywać około 150-200 mg kwasów tłuszczowych omega-3 na dobę. Decydując się na suplement, należy zwrócić uwagę na ilość substancji zawartych w preparacie, ponieważ nie każdy jest odpowiedni dla dziecka. Przed zastosowaniem suplementu porozmawiaj z lekarzem. On doradzi, który z dostępnych na rynku preparatów będzie najlepszy dla malucha.