1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Przyczyny niedoborów witaminy D

W warunkach klimatycznych panujących w Polsce zapewnienie odpowiedniej do potrzeb syntezy witaminy D w skórze jest trudne nawet w okresie letnim.
Niemożliwe jest również zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze.

Synteza skórna nie wystarcza
Naturalnym źródłem witaminy D jest jej synteza w skórze. Występuje ona pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety, wyniki badań1 pokazują, że rzeczywistą skuteczność syntezy skórnej obserwuje się jedynie u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (ale nie seniorów), które w okresie letnim często przebywają na otwartej przestrzeni – jeśli nie stosują kremów z filtrem przeciwsłonecznym SPF. Kremy takie są jednak powszechnie stosowane, w związku z ryzykiem zachorowania na raka skóry. Nawet jeśli uda się wytworzyć witaminę D w trakcie wakacji lub urlopu, to jej zasoby wystarczają jedynie na 2-3 kolejne miesiące. W efekcie, w późnych miesiącach jesiennych, przez całą zimę i całą wiosnę, a więc przez większą cześć roku, narażeni jesteśmy na życie w stanie niedoboru witaminy D. A konsekwencją może być obniżona odporność oraz poczucie ogólnego osłabienia. 
O tym, dlaczego składnik ten jest tak ważny dla organizmu przeczytasz w artykule: Witamina D. Najważniejsza witamina pod słońcem.

Witamina D w diecie
Kolejnym naturalnym źródłem witaminy D jest zróżnicowana dieta, bogata w ryby morskie, mleko, jaja kurze. Niestety zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze, wymagałoby spożywania dziennie: kilkuset gramów ryb morskich, kilkudziesięciu jaj kurzych lub kilkunastu litrów mleka krowiego. Jest to zatem niemożliwe. Przeczytaj artykuł na temat najnowszych zaleceń ekspertów: Suplementacja witaminy D przez cały rok.
Warto jednak łączyć suplementację ze zdrową dietą, zawierającą wszystkie składniki odżywcze – w tym również witaminę D.

Zawartość witaminy D w polskich produktach żywnościowych2:

1 Płudowski P.: „Nowe spojrzenie na witaminę D, Standardy Medycyny Pediatria” nr 5, 2013.

2 Kunachowicz H i wsp.: „Tabele składu i wartości odżywczej żywności”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.