1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Woda – najlepszy napój od początku życia

Czysta woda jest najlepszym produktem służącym do zaspokojenia pragnienia. Do picia wody przyzwyczajaj swoje dziecko od najmłodszych lat, wyrabiając w nim tym samym zdrowe nawyki żywieniowe.
Woda to bowiem jedna z podstawowych substancji, które tworzą ludzkie ciało. Pełni w organizmie wiele funkcji, dlatego jest niezbędna do życia. Bierze udział w transporcie substancji odżywczych, a także jest rozpuszczalnikiem związków powstających w reakcjach metabolicznych, które zachodzą w naszym organizmie. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów jest więc niezbędne.

Ile wody potrzebują niemowlęta i małe dzieci?
Zapotrzebowanie niemowląt na wodę, w przeliczeniu na kilogram masy ciała, jest około 4-krotnie większe niż u osób dorosłych.
Jeżeli karmisz swoje dziecko piersią, wówczas Twój pokarm zapewnia dostateczną podaż płynów do 6. miesiąca życia u zdrowego niemowlęcia. Gdy rozpoczniesz rozszerzanie diety, pamiętaj o dodatkowym nawadnianiu. Dziecko w 1. roku życia powinno otrzymać około 800 ml płynów na dobę.
Dzieci między 1. a 3. rokiem życia powinny otrzymywać około 1300 ml płynów na dobę, a ruchliwe przedszkolaki nawet 1700 ml.
Zbyt małe spożycie wody może objawiać się:

  • poczuciem zmęczenia,
  • brakiem koncentracji uwagi,
  • sennością,
  • może doprowadzić do pogorszonej pracy narządów wewnętrznych.

Pamiętaj, że płyny dostarcza się nie tylko w napojach, ale także w pożywieniu. Najwięcej płynów zawierają warzywa i owoce, np. melony, ogórki i pomidory oraz owoce cytrusowe.

Jakie napoje należy ograniczać?
Unikaj kolorowych napojów, które są kaloryczne i hamują apetyt. Mogą one prowadzić do otyłości i próchnicy zębów u Twojego dziecka. Również soki owocowe nie powinny być traktowane jako napój zastępujący wodę. Zalecana porcja soku dla niemowląt i dzieci między 1. a 3. rokiem życia to maksymalnie pół szklanki na dzień – nie powinna być jednak traktowana jak napój a jako część posiłku.

Jaką wodę wybrać?
W diecie niemowląt i dzieci do 3. roku życia zaleca się wody źródlane i naturalne wody mineralne niskozmineralizowane (< 500 mg/ 1 litr rozpuszczonych składników), niskosodowe (<20 mg jonów sodu/ 1litr) i niskosiarczanowe (<20 mg / 1litr). Dzieci starsze (powyżej 3 r. ż.)  mogą pić również wodę o średnim stopniu mineralizacji (500-1500 mg/ 1 litr).Woda o wysokiej zawartości minerałów może mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie nerek dziecka.
Niemowlęta i małe dzieci tracą w ciągu doby dużo więcej płynów niż osoby dorosłe, ale nie mają jeszcze dobrze rozwiniętego ośrodka pragnienia. Co jakiś czas proponuj więc swojemu maluchowi do picia wodę. Najlepiej jeśli będzie zawsze w zasięgu wzroku dziecka.

W czym podawać dziecku wodę?
Dzieci po 1. roku życia nie powinny już pić z butelki ze smoczkiem, ponieważ ograniczenie długotrwałego korzystania z butelki może być pomocne w prewencji otyłości. Dziecko, które pije ze szklanki lub kubka, ćwiczy w ten sposób aparat mowy. Sprawdź, w jaki sposób możesz zachęcić dziecko do picia wody.