1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Co z tym cukrem?

Cukier to substancja otrzymywana zwykle z trzciny cukrowej. W Polsce powszechniej stosowany jest ten produkowany z buraków cukrowych. Dodawany jest do wielu rodzajów produktów spożywczych: napojów, soków, sosów (np. do keczupu) oraz oczywiście do słodyczy, czyli do żywności, która nie zawiera zbyt dużych ilości istotnych składników odżywczych. Proces produkcji i oczyszczanie cukru niszczy wszystkie zawarte w nim wartościowe składniki pokarmowe.

Różne formy cukru w produktach spożywczych
Na rynku istnieje bardzo dużo wyrobów, które nie mają w swoim składzie cukru, ale inne jego formy, takie jak fruktoza, syrop glukozowy czy maltoza. Warto przed zakupem dokładnie czytać etykiety. Żywność, w której cukier kryje się pod inną postacią, traktuj tak samo jak inne słodzone produkty, czyli ograniczaj jej spożycie.

Słodziki
Używanie produktów ze słodzikiem nie jest dobrym sposobem na ograniczanie spożycia cukru. Słodziki to głównie sztucznie wytwarzanie substancje, najczęściej aspartam, które nie zawierają żadnych wartościowych składników odżywczych.

Ile cukru dla dziecka?
Ilość cukru dodawanego do syropów, słodyczy, napojów lub do posiłków przygotowywanych w domu nie powinna przekraczać 10% dobowego zapotrzebowania na energię. Dlatego np. dwuletnie dziecko o wadze 12 kg nie powinno spożywać dziennie więcej niż 4-5 małych łyżeczek cukru.
Aż 80% dzieci w wieku od 1. do 3. roku życia spożywa za dużo cukru1
Czym to grozi? Zbyt duża ilość cukru w diecie dziecka, którego źródłem mogą być dosładzane potrawy i napoje przygotowywane w domu, a także podawane w nadmiarze soki i słodzone napoje oraz słodycze, przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów, nadmiaru masy ciała, zaburzeń łaknienia oraz zaparć.
Badania2 pokazują, że dzieci spożywające znaczne ilości słodkich produktów jednocześnie jedzą mniejsze ilości produktów mlecznych, a także warzyw oraz produktów zbożowych zawierających cenny błonnik.

Jak eliminować cukier z diety dziecka?
Najlepszym sposobem na ograniczanie spożycia słodyczy jest zastępowanie ich równie atrakcyjnymi dla dzieci deserami w postaci świeżych lub suszonych owoców. Słodzone napoje lub herbatę z cukrem zastępujmy wodą z cytryną. Jeśli podajemy kakao, to wybierajmy tradycyjne i ograniczmy ilość cukru. Warto zrezygnować z gotowych produktów w proszku. Zamiast owocowego jogurtu ze sklepu lepiej podać dziecku jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców. Zdrowe żywienie to nawyk, który warto wyrabiać od najmłodszych lat.

1 Weker H. i wsp.: „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce”; Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA, 2011.

2 Ruottine S. et al.: ”High sucrose intake is associated with poor quality of diet and growth between 13 months and 9 years of age”; Pediatrics 2008; 121; e1676.