1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia

Modelowy talerz żywieniowy

Modelowy talerz żywieniowy obrazuje orientacyjną liczbę i wielkość porcji różnych produktów spożywczych, które są zalecane w ciągu dnia dla dziecka w wieku 1-3 lata. 
Zobacz, ile jakich produktów dostarczać dziecku w ciągu dnia.

Produkty zbożowe - 5 porcji dziennie
Powinny zaspokajać 55-60% całości zapotrzebowania na energię. Najlepsze produkty zbożowe to te z pełnego przemiału, przetworzone w niewielkim stopniu. 1 porcja produktów zbożowych to np. ½ szklanki płatków zbożowych albo 2-3 łyżki kaszy gryczanej, ryżu lub makaronu.
 
Warzywa - 5 porcji dziennie
Korzystaj z sezonu letniego, podając dziecku posiłki ze świeżymi warzywami. W zimie korzystaj z szerokiej gamy warzywnych mrożonek. 1 porcja warzyw to np. 5 fasolek szparagowych, 2 łyżki kukurydzy albo 1 średni ziemniak czy ½ szklanki kiszonej kapusty.
 
Owoce - 4 porcje dziennie
Świeże owoce to dla Twojego dziecka wspaniały zdrowy deser lub przekąska. Jeśli podajesz je w formie soku, najlepszy będzie sok wyciskany samodzielnie w domu. 1 porcja owoców znajduje się np. w  ½ szklanki soku ze świeżo wyciśniętych owoców lub w ½ szklanki malin.
 
Mleko i przetwory mleczne - 3 porcje dziennie
Na pewno już wiesz, jak ważny jest wapń dla rozwijającego się organizmu dziecka. Zadbaj, aby dostawało odpowiednią ilość porcji produktów mlecznych. 1 porcja zawiera się w ½ szklanki jogurtu lub kefiru (wybieraj zawsze te naturalne), w 2 łyżeczkach twarożku, w szklance mleka płynnego spożywczego o zawartości 2% lub 3,2% tłuszczu lub mleka modyfikowanego typu Junior.

Mięso, drób, ryby, jaja - 1-2 porcje dziennie 
Są ważnym źródłem białka, witamin z grupy B czy żelaza, bardzo dobrze przyswajalnego przez organizm. Najlepsze będzie odpowiednio przygotowane (pieczone, duszone) chude mięso wysokiej jakości, np. drobiowe lub ryby. Unikaj smażenia! 1 porcja to np.: ½ piersi z kurczaka, ½ jajka, 1 plasterek wędliny lub cienki plaster pieczonej ryby.
 
Tłuszcze - 1-2 porcje dziennie 
Dieta zawierająca niewielką ilość tłuszczu nie jest zdrowa dla Twojego dziecka. Tłuszcze powinny zaspokajać 30-35% całości zapotrzebowania na energię (czyli więcej niż w diecie osób dorosłych), która jest niezbędna w okresie intensywnego wzrostu. 1 porcja tłuszczu to np. 1 łyżeczka oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego czy 1 łyżeczka masła. 
 
Woda 
Między 1. a 3. rokiem życia dziecka ilość podawanych płynów powinna wynosić około 1300 ml (około 5 szklanek) na dobę. Najlepsza dla dziecka jest woda niskozmineralizowana, bez dodatku substancji smakowych i cukru. Woda najlepiej zaspokaja pragnienie, dlatego dzieci powinny mieć zawsze dostęp do picia. Najlepiej, by woda była stale w zasięgu wzroku dziecka, tak by mogło zasygnalizować, że chce mu się pić.