1000 dni żywienia / 25-36 miesięcy / Zasady żywienia
Woda jest składnikiem niezbędnym do życia, dlatego tak bardzo potrzebujesz jej Ty i Twoje dziecko. Pełni istotne funkcje w naszym organizmie, a zapotrzebowanie na nią zmienia się w zależności od etapu życia.

Woda – dlaczego jest tak ważna dla mamy i dziecka?

Woda jest składnikiem niezbędnym do życia, dlatego tak bardzo potrzebujesz jej Ty i Twoje dziecko. Pełni istotne funkcje w naszym organizmie, a zapotrzebowanie na nią zmienia się w zależności od etapu życia. 

Rola wody w organizmie

Woda stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek w naszym organizmie. Ciało noworodka w 75% składa się z wody, a jej zawartość wraz z wiekiem zmniejsza się – w organizmie dorosłego człowieka stanowi 60% masy ciała. Woda zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu:

  • dostarcza cennych składników mineralnych, takich jak potas, magnez, sód;
  • pełni również rolę uniwersalnego rozpuszczalnika, tworząc wewnątrz organizmu środowisko, w którym mogą zachodzić niezbędne do życia reakcje chemiczne;
  • uczestniczy w transporcie składników odżywczych oraz pomaga w usuwaniu toksyn i innych szkodliwych substancji z organizmu;
  • pobudza również metabolizm i wpływa pozytywnie na pracę wątroby oraz jelit.

Ważną funkcją jest jej udział w regulacji temperatury ciała. Dlatego też powinnaś szczególnie dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, a u swojej pociechy od najmłodszych lat wyrabiać nawyk picia wody.

Ile wody pić każdego dnia?

Nawodnienie jest nieodłącznym elementem w przypadku komponowania diety kobiety w ciąży i karmiącej piersią. Podczas ciąży w Twoim organizmie zachodzi wiele zmian fizjologicznych. Zwiększa się objętość krążącej krwi, rozwijają się tkanki płodowe, zwiększa się masa narządów. W związku z tym zwiększa się również Twoje zapotrzebowanie na wodę.

Już od początku ciąży woda pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu zapłodnionej komórki jajowej. Płyn owodniowy w ok. 99% składa się właśnie z wody, a jego objętość w czasie trwania ciąży wzrasta. Ponadto woda przenika przez łożysko z układu krążenia matki do płodu, któremu jest niezbędna do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. Właściwe nawodnienie w ciąży pomoże Ci także w walce z dolegliwościami pojawiającymi się w I trymestrze, takimi jak: nudności, wymioty, zaparcia czy suchość skóry.

Zgodnie z zaleceniami specjalistów:

  • kobiety w ciąży powinny wypijać około 2–2,5 l płynów dziennie,
  • kobiety karmiące piersią około 2,7 l płynów dziennie.

Pamiętaj, że w pierwszym półroczu życia Twojego dziecka, jeśli maluch jest zdrowy i karmisz go wyłącznie piersią, nie musisz podawać mu do picia żadnych dodatkowych płynów. Po 6. miesiącu życia, podawaj mu wodę, która jest najlepszym (zaraz po mleku mamy) płynem gaszącym pragnienie.

Uwaga na odwodnienie u niemowlaka

Gdy Twojego maluszka dopadnie choroba objawiająca się gorączką, biegunką, wymiotami jego zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta. Wtedy bardzo ważne jest, żebyś systematycznie podawała mu do picia niewielkimi porcjami wodę. Pamiętaj, że woda dla niemowląt musi mieć odpowiedni skład mineralny oraz naturalną czystość chemiczną i mikrobiologiczną. Najlepsza będzie niskozmineralizowana, niegazowana, butelkowana woda. Niemowlęta potrzebują ok. 800 ml płynów na dobę w II półroczu, a ich zapotrzebowanie w przeliczeniu na kilogram masy ciała jest 4 razy większe niż u dorosłych.