1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Ciąża

Ile powinna pić przyszła mama?

W trakcie ciąży w organizmie zachodzi wiele zmian fizjologicznych. Między innymi zwiększa się objętość krwi, a tkanki płodowe rozwijają się. W związku z tym zwiększa się zapotrzebowanie przyszłej mamy na płyny!

Czy wiesz, że możesz też ograniczyć dolegliwości typowe dla I trymestru (takie jak: nudności, zaparcia, suchość skóry) właśnie przez zwiększenie ilości wypijanych płynów?

W ciąży najlepiej wypijać 2-2,5 litra płynów dziennie. Najlepsza dla kobiet w ciąży jest woda i powinna stanowić większość wypijanych płynów. Dla urozmaicenia dodaj do niej miętę, plasterek pomarańczy albo cytryny. Możesz też wybrać herbatę czerwoną, herbaty ziołowe dozwolone dla kobiet ciężarnych, herbaty owocowe oraz soki warzywne czy owocowe, naturalne, bez dodatku cukru. Herbata biała, czarna i zielona nie są wskazane w dużych ilościach ze względu na zawartość kofeiny. Płyny można również uzupełniać jedząc zupy, a także pijąc mleko (zawartość tłuszczu 1,5‒2%), maślanki i kefiry naturalne.

Aby pokryć zapotrzebowanie na płyny w ciągu dnia można wypić:

  • 1-1,5 litra wody niegazowanej lub mineralnej niskosodowej,
  • 1 szklankę soku owocowego lub 2 szklanki soku warzywnego (pamiętaj, aby były to soki bez dodatku cukru a najlepiej świeżo wyciskane),
  • 1-2 szklanki mleka o zawartości tłuszczu 1,5-2% lub naturalnych napojów fermentowanych (maślanka, kefir, jogurt naturalny).