1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Planowanie ciąży

Pamiętaj o przyjmowaniu suplementów kwasu foliowego

Zaleca się, by kobiety planujące ciążę przyjmowały suplementy kwasu foliowego co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem dziecka oraz przez pierwsze 12 tygodni ciąży.
Kwas foliowy to witamina z grupy B, niezbędna do rozwoju kręgosłupa i mózgu we wczesnym etapie ciąży. Przyszłe mamy mogą ograniczać ryzyko rozszczepu kręgosłupa u dziecka, przyjmując codziennie suplementy kwasu foliowego. Jeśli nie wiedziałaś, że jesteś w ciąży, zacznij jak najszybciej przyjmować kwas foliowy.

Odpowiednia dawka
By dostarczać organizmowi odpowiednich ilości tej ważnej witaminy, powinnaś przyjmować codziennie dawkę 0,4 mg dziennie. Kobiety z otyłością (BMI>30) powinny przyjmować zwiększoną dawkę kwasu foliowego, ustaloną z lekarzem ginekologiem.

Produkty zawierające kwas foliowy
Zadbaj też o to, by w Twojej diecie znalazły się produkty zawierające kwas foliowy (foliany). Są to:

  • zielone warzywa liściaste (szpinak, brokuły, kapusta, brukselka),
  • groszek i fasolka,
  • pomarańcze.