1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Planowanie ciąży

Pamiętaj o żelazie i witaminie C

Witamina C i żelazo to ważne składniki odżywcze, które lubią chodzić w parze! Zadbaj, by odpowiednie produkty trafiły do Twojego menu już teraz i towarzyszyły Ci przez całą ciążę.
Żelazo odgrywa bardzo ważną rolę w czasie ciąży. Pamiętaj o nim zawsze, gdy wybierasz, co będziesz jadła, bo nie powinno Ci go zabraknąć. Staraj się też łączyć produkty bogate w witaminę C z pokarmami dostarczającymi żelaza. Napij się świeżo wyciśniętego soku i zjedz pełnoziarniste płatki zbożowe lub sałatkę ze szpinaku i pomidorów z omletem – to proste sposoby na zwiększenie wartości odżywczej posiłków.

Produkty bogate w żelazo
Włączaj do jadłospisu następujące pokarmy: chude czerwone mięso (wołowina, jagnięcina, wieprzowina), drób, tłuste ryby, jaja.
Inne, nie pochodzące od zwierząt produkty bogate w żelazo, to: płatki zbożowe wzbogacane w żelazo, groszek, fasola, soczewica, suszone owoce (śliwki, morele, rodzynki) i warzywa zielone, takie jak brukselka czy szpinak. Warto, by co najmniej jeden z wymienionych produktów był częścią każdego obiadu i kolacji.

Produkty bogate w witaminę C
Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza, nie zapominaj więc o pokarmach dostarczających jej w dużych ilościach. Są to:

  • pomarańcze (a także świeżo wyciśnięty sok),
  • jagody,
  • kiwi,
  • pomidory,
  • ziemniaki,
  • zielone warzywa,
  • papryka.