1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Planowanie ciąży

Jak dobrze przygotować się do ciąży?

Przed zajściem w ciążę ważne jest, aby szczególnie zadbać o swoje zdrowie. Oto kilka punktów, o których powinnaś pamiętać aby przygotować dobrze swój organizm.

Wykonaj podstawowe badania

Przed planowaną ciążą warto udać się do lekarza położnika-ginekologa, który podpowie jakie badania warto wykonać przed ciążą. Listę badań znajdziesz w artykule: Czy przed ciążą potrzebne są badania?

Zadbaj o swoją dietę i aktywność fizyczną

Różnorodna i zbilansowana dieta pomoże uzupełnić niedobory i zaopatrzyć organizm we wszystkie niezbędne składniki mineralne i witaminy. To ważne, aby zadbać o odpowiedni stan odżywienia mamy przed ciążą – rozwijający się maluszek będzie czerpał z zasobów organizmu mamy. Pamiętaj, aby wybierać produkty świeże. W swoich jadłospisach codziennie powinnaś uwzględniać m.in. warzywa i owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, pełnowartościowe źródło białka, ryby oraz półtłuste produkty mleczne. Dowiedź się, dlaczego to takie ważne – przeczytaj artykuł: Planujesz ciążę? Odżywiaj się zdrowo. W planie dnia warto uwzględnić aktywność fizyczną. Jeśli nie ćwiczysz regularnie zacznij od mało intensywnych ćwiczeń. Na początek dobry będzie np. spacer lub poranna gimnastyka. Jeśli już ćwiczysz powinnaś utrzymać aktywność fizyczną na takim samym poziomie jak wcześniej, oczywiście po sprawdzeniu, czy dany rodzaj aktywności jest w ciąży wskazany. Może jeszcze o tym nie myślisz, ale dobry stan fizyczny organizmu może pomóc przy porodzie.

Suplementuj kwas foliowy

Suplementacja kwasem foliowym to podstawa! Dobrze zacząć ją nawet 6 miesięcy przed planowanym poczęciem. Dowiedz się więcej o suplementacji w artykule: Pamiętaj o przyjmowaniu suplementów kwasu foliowego.