1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Planowanie ciąży

Jak dieta matki i okres prenatalny wpływają na przyszłe zdrowie dziecka.

Okres ciąży to czas najbardziej intensywnego wzrostu i rozwoju w życiu człowieka. Tempo zmian już nigdy nie będzie tak szybkie jak w tym okresie. Zaczyna się kształtować metabolizm i przyszłe nawyki żywieniowe dziecka, które wpłyną na jego zdrowie w dorosłym życiu. To właśnie dlatego tak ważne jest aby przyszła mama w okresie ciąży, a nawet przed nią szczególnie zadbała o swoje zdrowie i sposób żywienia. W jaki sposób dieta przyszłej mamy może wpłynąć na zdrowie dziecka?

Rozwój układu nerwowego

Jednym z ważniejszych składników diety, który może wpłynąć na zdrowie maluszka już od pierwszych chwil jest kwas foliowy. To witamina z grupy B, bardzo ważna dla kobiet przed poczęciem dziecka i w pierwszych miesiącach ciąży. Kwas foliowy jest niezbędny do rozwoju kręgosłupa i mózgu we wczesnym etapie rozwoju dziecka. Przyszłe mamy mogą ograniczać ryzyko rozszczepu kręgosłupa u dziecka, przyjmując codziennie suplement kwasu foliowego.

Kształtowanie preferencji smakowych

Już w drugim trymestrze ciąży dziecko zaczyna połykać wody płodowe, do których mogą przenikać smaki produktów, które znajdują się w diecie mamy. Dzięki tym pierwszym doświadczeniom smakowym dziecko przyzwyczaja się do pewnych smaków jeszcze przed narodzinami. Właśnie dlatego przyszła mama w codziennym jadłospisie powinna uwzględniać warzywa, owoce i jak najmniej przetworzone produkty, a unikać słonych i słodkich przekąsek.

Ryzyko chorób

Stan odżywienia przyszłej mamy ma bardzo duże znaczenie dla przyszłego zdrowia maluszka. Zarówno niedobór jak i nadmiar składników odżywczych, a co za tym idzie jej zbyt wysoka lub zbyt niska masa ciała (potocznie zwana „wagą ciała”) może negatywnie wpłynąć na zdrowie dziecka.  Rozwój i wzrastanie dziecka w brzuchu mamy jest wyznacznikiem jego stanu odżywienia. Niedostateczny wzrost wewnątrzmaciczny może spowodować większe ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2 w wieku dorosłym. Przeczytaj więcej w artykule: „Niedożywienie kobiety w ciąży może prowadzić do otyłości dziecka”.

Zadbaj o prawidłową dietę podczas planowania ciąży i w ciąży

W tym szczególnym okresie zadbaj aby dieta była urozmaicona oraz dostarczała wszystkich niezbędnych składników, będziesz wtedy pewna, że zrobiłaś wszystko aby pozytywnie wpłynąć na zdrowie swojego maluszka w przyszłości. Dowiedz się, jakie są główne zasady zdrowego żywienia przyszłej mamy w artykule: "Jak żywić się w czasie ciąży".