O 1000 dni

Powrót

Jak zaspokoić zapotrzebowanie na wapń w trakcie ciąży?

Wapń jest istotnym elementem diety w okresie ciąży, jednym z najważniejszych składników kości, ważnym m.in. w profilaktyce osteoporozy. Odpowiednia ilość wapnia w codziennym pożywieniu przyszłej mamy zapewnia również prawidłową gęstość kostną u noworodka. 
Wapń odgrywa także ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, a  odpowiednia ilość tego składnika w diecie może zapobiegać występowaniu nadciśnienia ciążowego, stanu przedrzucawkowego oraz przedwczesnego porodu.

Jak dostarczać wapń w codziennej diecie?
Zapotrzebowanie na wapń powinno być zaspokajane w diecie. Suplementację tego składnika stosuje się tylko w uzasadnionych przypadkach – jeśli lekarz ją zaleci.
Najlepszym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory. Aby dostarczyć odpowiednią ilość wapnia dla Ciebie i Twojego dziecka, w trakcie ciąży powinnaś spożywać dziennie 3-4 szklanki chudego mleka lub wymiennie inne napoje mleczne (kefir, jogurt) oraz częściowo ser żółty. Chude mleko zalecane jest dlatego, iż tłuszcz mleczny i cholesterol sprzyjają rozwojowi miażdżycy tętnic. Z tych samych powodów nie zaleca się spożywania zbyt dużej ilości serów, które poza tłuszczem zawierają też duże ilości soli. 
Wapń jest obecny również w niektórych wodach mineralnych, zielonych warzywach, takich jak szpinak i brokuły, owocach i produktach zbożowych oraz migdałach.
Warto pamiętać, że wapń jest najlepiej przyswajalny w towarzystwie witaminy D, którą w ciąży należy suplementować. 
Zobacz również artykuł: Suplementacja witaminy D w ciąży.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń realizuje:

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się