1000 dni żywienia / 0-6 miesięcy / Karmienie piersią

Czego unikać podczas karmienia piersią?

Karmieniu piersią powinna towarzyszyć zdrowa i zbilansowana dieta. 
Spożywaj pełnowartościowe produkty, bogate w składniki odżywcze takie jak białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne. Więcej na temat tego, co jeść, znajdziesz w artykule:
Dieta karmiącej mamy.

Poniżej przedstawiamy produkty, których lepiej unikać, kiedy karmisz piersią:

Alkohol – należy go unikać przez cały okres karmienia piersią. Przenika do mleka i może opóźniać rozwój psychoruchowy dziecka.

Papierosy – negatywnie wpływają na laktację i ilość wytwarzanego mleka.

Surowe: ryby, jajka i mięso – mogą powodować zatrucia pokarmowe z wysoką gorączką, wymiotami i biegunką.

Tłuste i smażone potrawy – mogą powodować ból brzucha i wzdęcia u dziecka.

Słodycze i słone przekąski – nie dostarczają Tobie ani dziecku składników odżywczych, a jedynie puste kalorie.

Ostre przyprawy – mogą podrażniać niedojrzały układ pokarmowy dziecka. Zastępuj je delikatnymi ziołami.

Kawa i mocna herbata – zawarte w nich kofeina i teina mogą nadmiernie pobudzać Twoje dziecko. Eksperci zalecają ograniczenie spożycia kofeiny1. Napoje energetyzujące i napoje typu cola również zawierają kofeinę, a przy tym mają w swoim składzie duże ilości cukru i substancji słodzących – dlatego nie powinny być spożywane.

1 Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji, „Standardy Medyczne” 2013, T. 10, 265-279.