1000 dni żywienia / 13-24 miesięcy / Zasady żywienia

Jak zdrowo żywić dziecko po 1. roku życia?

Posiłki główne to śniadanie, obiad i kolacja, a uzupełniające to drugie śniadanie i podwieczorek, ale także przekąski, które dziecko jada między posiłkami. Wraz z wkroczeniem w życie nowych potraw częstość karmienia naturalnego będzie się zmniejszać, dziecko kończące 1. rok życia powinno otrzymywać w ciągu doby maksymalnie 3 posiłki mleczne. Co ważne – przy planowaniu posiłków należy wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby dziecka, a do ich przygotowania użyć nieprzetworzonych produktów wysokiej jakości.

Śniadanie
Jest bardzo ważnym posiłkiem, od którego dziecko powinno zaczynać każdy dzień. Śniadanie powinno dostarczać dziecku około 20-25% z ogólnej puli energii zalecanej do spożycia w ciągu dnia. Podstawowym składnikiem śniadania dziecka po 1. roku życia powinny być produkty mleczne: jogurt, kefir, niesłodzone kakao, mleko modyfikowane. Oprócz tego możesz podać mu inne produkty zawierające białko, takie jak jaja czy chude mięso. Urozmaicaj rodzaje podawanego pieczywa. Nie należy łączyć w jednym posiłku produktów z tych samych grup spożywczych (np. kasza manna na mleku z owocami, a do popicia sok owocowy). 

Obiad
Obiad dziecka powinien być najbardziej energetycznym posiłkiem ze wszystkich podawanych w ciągu dnia. Powinien zawierać zupę warzywną, którą czasami możesz zastąpić sokiem warzywnym, oraz drugie danie. Drugie danie powinno składać się z mięsa (mogą to być ryby, drób, ale także jajka), produktów zbożowych, jak kasze i makarony, ale też z ziemniaków oraz warzyw, np. w postaci surówek. Unikaj ciężkostrawnych produktów, soli i smażenia. Obiad możesz zakończyć lekkim, wartościowym deserem, np.  niewielką ilością soku bądź porcją świeżych owoców.

Kolacja
Na kolację podawaj dziecku lekkostrawne produkty, najlepiej gotowane, o wysokiej zawartości składników odżywczych. Posiłek może zawierać chude mięso, kefiry, jogurty, może być to też standardowa kanapka, na przykład z warzywami i twarogiem, a wieczorna szklanka ciepłego mleka może działać uspokajająco i wyciszająco. Pora jedzenia kolacji zależy od stylu życia rodziców i często bywa ona łączona np. z posiłkiem obiadowo-kolacyjnym rodziców po ich powrocie z pracy, dlatego czasami bywa tak, że dla dzieci jest to drugi obiad. Niekiedy ostatnim posiłkiem jest bogatszy podwieczorek i owoce zjadane przed snem. Pamiętaj, żeby brać pod uwagę tego typu indywidualne czynniki przy przygotowywaniu jadłospisu malucha.

Drugie śniadanie i podwieczorek
W ramach uzupełnienia głównych dań możesz zaproponować dziecku świeże owoce, soki, przeciery owocowe i połączyć je z kleikiem czy kaszką. Dobrym pomysłem są także posiłki przygotowane na bazie mleka, jogurtu lub twarożku. Jako dodatków możesz użyć zmielonych orzechów lub migdałów, miodu. Unikaj w diecie dziecka tych deserów i posiłków, które zawierają duże ilości cukru i tłuszczu. 

Przekąski
Podawaj je Twojemu dziecku, jeśli jest bardzo aktywne. Potrzebuje ono wtedy więcej energii, bo więcej jej zużywa. Najzdrowsze przekąski to kawałki owoców (jabłko, pomarańcza, banan) lub ugotowanych warzyw (marchew, kalafior), a także plasterki sera lub jogurt.