1000 dni żywienia / 13-24 miesięcy / Zasady żywienia

Neofobia, czyli kiedy dziecko nie chce jeść

Niechęć i niepewność próbowania i spożywania nowych pokarmów, zwana neofobią, jest bardzo częstym zjawiskiem u dzieci. Pamiętaj, że cierpliwe podawanie niechcianego pokarmu (nawet do 10-15 razy!) może zaowocować sukcesem.
Niechęć do jedzenia  nasila się między 2. a 5. rokiem życia, kiedy przybywa nowych produktów w jadłospisie malucha. Możesz zaobserwować, że dziecko nie okazuje zainteresowania posiłkom, których nie zna, i denerwuje się, kiedy próbujesz go nimi karmić. Dzięki Twojej pomocy nauczy się w końcu jeść zróżnicowane posiłki.

Gdy dziecko odmawia 
Dzieci najczęściej odmawiają jedzenia warzyw, mięsa i owoców. Pamiętaj, że odmowa jedzenia nie jest trwała, dlatego nie należy zniechęcać się po kilku próbach. Cierpliwe podawanie niechcianego pokarmu (nawet do 10-15 razy!) może zaowocować sukcesem. Zaufanie dziecka do podawanego posiłku wzrasta, kiedy widzi, że zjadają go również osoby dorosłe (np. rodzice).
Dziecko, które jest zbyt głodne albo zmęczone, często grymasi przy jedzeniu. Dlatego warto regularnie podawać mu posiłki (co 3-4 godziny) i zadbać o higienę snu.

Złote zasady
Pamiętaj, że apetyt na zdrowe jedzenie zależy również od tego, co dziecko jada między głównymi posiłkami. Nie podawaj napojów gazowanych czy też chrupek, paluszków czy chipsów, które chwilowo zaspokajają apetyt, ale są ubogie w składniki odżywcze. Do picia między posiłkami proponuj wyłącznie niskozmineralizowaną wodę, która najlepiej ugasi pragnienie dziecka.
Chwal dziecko, kiedy zaczyna próbować produktów, które wcześniej odrzucało. Pamiętaj też o utrzymaniu spokojnej atmosfery przy jedzeniu, pozwól dziecku się pobrudzić.
Postaraj się stosować 6 złotych zasad zdrowego odżywiania, które pozwolą dziecku wyrobić prawidłowe nawyki żywieniowe.