1000 dni żywienia / 7-12 miesięcy / Rozszerzanie diety

Jak zwiększać akceptację warzyw u dziecka?

Wiele dzieci wypluwa papkę z marchewki albo krzywi się na widok kalafiora. Widząc taką reakcję, rodzice często rezygnują z dalszych prób. Jednak ani rezygnacja, ani karmienie pod przymusem nie są dobrym rozwiązaniem, a to drugie w dłuższej perspektywie może przynieść trwałą niechęć do danego produktu. 
Podpowiadamy zatem, jak się nie poddawać i jak pogodzić początkową niechęć dzieci do warzyw z zaleceniem, by to właśnie od warzyw rozpocząć podróż w świat nowych smaków i aromatów.

Pierwszy smak warzyw 
Eksperci zalecają rozpoczęcie ekspozycji na nowe smaki właśnie od warzyw. Dziecko rodzi się bowiem z preferencją do smaku słodkiego i chętniej akceptuje pierwsze owoce w swojej diecie niż warzywa. Dlatego zaleca się, by najpierw oswoić dziecko z delikatnym smakiem warzyw, zanim spróbuje bardziej wyrazistego, słodkiego smaku owoców.
Okazuje się, że dzieci, które zaznajomiły się ze smakiem warzyw w pierwszych miesiącach życia, jako kilkulatki jedzą ich więcej. A przyzwyczajenie do warzyw nabyte w dzieciństwie zmniejsza ryzyko otyłości i chorób sercowo-naczyniowych w dorosłym życiu.

Kilka sposobów na zwiększenie akceptacji warzyw u dziecka
Wprowadzając warzywa do diety dziecka, warto skorzystać z przedstawionych poniżej sposobów. Znalazły one potwierdzenie w licznych badaniach i są rekomendowane przez specjalistów ds. żywienia:

Spożywaj warzywa w ciąży i podczas karmienia piersią
Sposób żywienia mamy przed planowaną ciążą, w jej trakcie oraz w czasie karmienia piersią wpływa na preferencje smakowe dzieci w późniejszym okresie. Zdrowa i różnorodna dieta bogata w warzywa, które mama lubi i zjada ze smakiem, to pierwszy krok na drodze do sukcesu.

Rozpocznij oswajanie ze smakiem warzyw jak najwcześniej
Najlepszym momentem jest okres pomiędzy 5. a 6. miesiącem życia. Wówczas maluch jest najbardziej otwarty na nowe doznania smakowe. Do tego efekty nauki utrzymują się najdłużej. W tym czasie mleko mamy lub mleko modyfikowane zaspokaja potrzeby żywieniowe niemowlęcia, zatem podawanie przecieru z pojedynczego warzywa służy jedynie oswajaniu dziecka z nowym smakiem. Dlatego wystarczy, że maluch spróbuje jedną łyżeczkę.

Podawaj dziecku nowe warzywo nawet kilkanaście razy
Wytrwałość to najlepszy sprzymierzeniec w często niełatwej próbie oswajania dziecka z nowymi smakami warzyw. Badania dowiodły, że kilkukrotne, konsekwentne oferowanie maluchowi niewielkiej porcji danego warzywa, często kończy się sukcesem. Dlatego w żadnym wypadku nie należy się zniechęcać ani poddawać po pierwszej próbie. Do pełnej akceptacji nowego smaku dziecko potrzebuje nieco czasu i kilku, a nawet kilkunastu degustacji. W tym czasie za cel można przyjąć podanie niewielkiej ilości przecieru – wystarczy, że będą to 1-2 łyżeczki. 
Zalecane jest podawanie jednego pojedynczego warzywa na dzień (mogą to być brokuły, kalafior, ziemniaczki, groszek, marchewka, dynia i in.). Eksperci zalecają, aby po około 2-3 tygodniach od pierwszego podania warzywa rozpocząć wprowadzanie smaków owocowych, np. przecieru z jabłuszka.  

Dodawaj do nowych warzyw odrobinę mleka
Gdy odmowa przyjęcia nowego smaku powtarza się, można zastosować pewien trik i dodać do warzywnej papki kilka kropel mleka mamy lub mleka modyfikowanego. Obecność pokarmu, z którym maluch jest oswojony, może zwiększyć akceptację dla nowego smaku. 

Dawaj przykład
Ważne jest również Twoje podejście do produktu, który podajesz dziecku. Jeśli nie lubisz danego warzywa, Twoja niechęć będzie widoczna w sposobie karmienia. Zacznij zatem od tych produktów, które lubisz. Dbaj również o to, by w Twojej diecie nie brakowało warzyw w ich różnorodności i bogactwie smaków oraz kolorów. Jedną z metod kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych jest bycie dla dziecka przykładem do naśladowania. 

Traktuj wprowadzanie warzyw jako podróż do świata smaków
Przed Twoim dzieckiem otwiera się nieznana kraina. Wszystko jest tu nowe i dziwne. Ale na końcu tej drogi czeka zdrowie oraz bogaty i fascynujący świat smaków, zapachów oraz przyjemności związanej z jedzeniem. Pokazuj dziecku warzywa i owoce, pozwalaj dotykać, opowiadaj o nich. Twoje życzliwe, przyjazne i cierpliwe towarzystwo będzie bardzo potrzebne w tej ważnej dla dziecka podróży.