1000 dni żywienia / 7-12 miesięcy / Rozszerzanie diety

Jak uczyć dobrych nawyków żywieniowych

Dobre nawyki żywieniowe utrwalone w dzieciństwie  wpływają na całe życie. Warto je kształtować. To zaowocuje w przyszłości, gdy Twoje dziecko będzie samodzielnie decydowało o swoim żywieniu.
Dieta malucha wpływa na jego rozwój, umiejętność uczenia się czy koncentrację. Obok aktywności fizycznej jest głównym elementem zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jak wyrobić w dziecku dobre nawyki żywieniowe.

Rodzice – najlepszy przykład dla dziecka
Nic nie wpływa na zachowanie i nawyki dziecka tak silnie jak przykład rodziców. Dziecko od najmłodszych lat nabywa wiedzę o świecie, obserwując najbliższych. Jeśli rodzice spożywają posiłki w biegu, jedzą nieregularnie, nie zwracają uwagi na właściwe zróżnicowanie diety – dziecko prawdopodobnie będzie zachowywało się podobnie. Oprócz uważnego opracowania jadłospisu wszystkich członków rodziny korzystne (i przyjemne) jest również wspólne spożywanie posiłków. Dzięki temu dziecko poznaje zasady zachowania przy stole i wzmacnia więź z rodzicami.

Pełnowartościowe zamiast przetworzonego
Zwracaj uwagę, by podawane maluchowi posiłki były pełnowartościowe, a jego dieta zróżnicowana. Bogata dieta zaspokoi wszystkie potrzeby organizmu dziecka i sprawi, że będzie rozwijał się prawidłowo. Możesz uczyć dziecko samodzielności w podejmowaniu decyzji żywieniowych, nie rezygnując z przedstawionych tu zasad: pozwalaj mu wybrać, co będzie jadło, proponując dwa pełnowartościowe posiłki do wyboru.

Mniej cukru i soli
Z badań1 wynika, że około 90% dzieci do trzeciego roku życia spożywa zbyt dużo soli, a 80% zbyt dużo cukru. Rodzice często doprawiają potrawy podawane dziecku, ponieważ wydają im się one zbyt mało wyraziste w smaku. Układ pokarmowy małego dziecka dopiero się rozwija, a sól, cukier czy „dorosłe” produkty nadmiernie go obciążają i utrudniają prawidłowe działanie. Zrezygnuj z podawania słonych lub sztucznie dosładzanych produktów (takich jak słodkie kaszki, herbatki i soki)  – maluch przyzwyczajony do ich spożywania w dzieciństwie z dużym prawdopodobieństwem wybierze podobne smaki w późniejszym życiu. 

Sport na zdrowie
Od najmłodszych lat przyzwyczajaj dziecko do codziennej aktywności fizycznej. Ruch jest kluczowym elementem zdrowego stylu życia, poprawia samopoczucie i sprzyja również profilaktyce wielu chorób.

Woda do wszystkiego
Ucz dziecko, że najlepszym napojem gaszącym pragnienie jest woda. W diecie niemowląt najlepiej używać wody mineralnej niskozmineralizowanej (< 500 mg/ 1 litr rozpuszczonych składników) i niskosodowej (< 20 mg jonów sodu/ 1 litr). Dzieci starsze mogą pić wodę o wyższym stopniu mineralizacji (< 1000 mg/ 1 litr).

 

1 Badanie „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce” przeprowadzonego przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA w 2011 r.