O 1000 dni

Powrót

Żelazo – dlaczego w ciąży jest tak ważne

Zapotrzebowanie na żelazo w okresie ciąży wzrasta o połowę i wynosi 27 mg1 dziennie. 
Ten ważny składnik mineralny jest niezbędny do produkcji czerwonych krwinek, a szczególnie hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek organizmu. Żelazo bierze również udział w reakcjach odpornościowych, wspomagając rozwój systemu immunologicznego płodu.
Należy zatem pamiętać, by jeść więcej produktów, które są bogatym źródłem żelaza. Zwracaj uwagę, by roślinne źródła żelaza łączyć z produktami bogatymi w witaminę C – bowiem zwiększa ona przyswajalność żelaza2. Listę produktów będących doskonałym źródłem żelaza w diecie znajdziesz w artykule: Pamiętaj o żelazie i witaminie C.

Konsekwencje niedoboru żelaza w ciąży
Przy niedostatecznej podaży żelaza może dochodzić do zaburzeń rozwoju płodu3. Niedobór żelaza w trakcie ciąży może powodować bardzo poważne konsekwencje, takie jak niedokrwistość, ograniczenie wzrastania płodu, zaburzenia odporności, obniżenie koncentracji i sprawności fizycznej, upośledzenie pamięci4. Może też skutkować przedwczesnym porodem.

Suplementacja
Sama dieta może nie wystarczyć, by pokryć zwiększone dzienne zapotrzebowanie na żelazo, które dla kobiet w ciąży wynosi aż 27 mg5. Szczególnie w drugiej połowie ciąży, gdy dziecko rośnie intensywnie – lekarz może zalecić suplementację.
Suplementacja powinna odbywać się pod nadzorem lekarza, by uniknąć ryzyka przedawkowania. Przyjmowaniu żelaza często towarzyszą bóle brzucha i zaparcia, które można częściowo złagodzić, przyjmując suplement po posiłku – nie na pusty żołądek6. Nie należy go popijać napojami wysokosłodzonymi ani zażywać po posiłkach bogatych w fosforany, takich jak potrawy z ryb.
Więcej informacji na temat żelaza w diecie przyszłej mamy oraz inne cenne wskazówki dotyczące prawidłowego żywienia w czasie ciąży znajdziesz w naszym „Poradniku żywienia dla kobiet w ciąży” przygotowanym we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka, do pobrania tutaj.

Przypisy Rozwiń
  • 1. Jarosz M., „Normy żywienia dla populacji polskiej. Nowelizacja”. Instytut Żywności i Żywienia 2017.
  • 2. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 3. Wendolowicz, A., Stefanska, E., Ostrowska, L., 2014. Żywienie kobiet w okresie ciąży. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20, 3, 341-345
  • 4. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013
  • 5. Jarosz M., „Normy żywienia dla populacji polskiej. Nowelizacja”. Instytut Żywności i Żywienia 2017.
  • 6. Poradnik żywienia dla kobiet w ciąży, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się