QUIZ
Co wiesz o żywieniu w ciąży?

Czy wiesz, że już w życiu płodowym zaczyna się kształtować pamięć metaboliczna organizmu? Nadmiary czy niedobory składników odżywczych w okresie ciąży w sposób trwały zmieniają metabolizm dziecka. Przyszła mama poprzez swoją właściwie skomponowaną dietę może wpłynąć na to, jakie produkty spożywcze będzie wybierała jej pociecha oraz może „zaprogramować” organizm swojego dziecka na zdrowie w późniejszych latach życia.

Czy wiesz, jak powinna to zrobić? Rozwiąż quiz, oceń czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Sprawdź się!

  • Pytanie 1

    1. Przyszła mama powinna zmienić swój tryb życia i przestrzegać zasad prawidłowego żywienia najlepiej jeszcze zanim zajdzie w ciążę, czyli w okresie od trzech do sześciu miesięcy przed spodziewanym poczęciem.

  • Pytanie 2

    2. Oczywiście żywienie w czasie ciąży i w pierwszych latach życia dziecka jest ważne, jednak gdy dziecko pójdzie do przedszkola i tak spróbuje słodyczy i innych niezdrowych dań – nie ma sensu więc odmawiać mu ich wcześniej. Jeśli je zje w małych ilościach, to nic się nie stanie.

  • Pytanie 3

    3. W czasie ciąży kobieta może jeść więcej, ponieważ je za siebie i za swoje dziecko. Jeśli ma zachcianki, to świadczy to o prawidłowym rozwoju ciąży – ma prawo jeść pączki, hamburgery, słone paluszki, czy inne przekąski – widocznie jej organizm tego potrzebuje.

  • Pytanie 4

    4. Nadmierny przyrost masy ciała podczas ciąży nie zwiększa ryzyka długoterminowej otyłości zarówno u matki, jak i u jej dziecka.

  • Pytanie 5

    5. Zapotrzebowanie na energię w pierwszym trymestrze ciąży nie wzrasta. Nie znaczy to jednak, że przyszła mama nie powinna zmieniać swojego sposobu żywienia. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe już w I trymestrze ciąży jest dużo wyższe.

  • Pytanie 6

    6. W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na białko, jednakże badanie w populacji w Polsce pokazują, że kobiety w ciąży spożywają go znacznie więcej niż wynosi bezpieczny poziom spożycia określony przez odpowiednie normy.

  • Pytanie 7

    7. Jeśli w czasie ciąży kobieta wypije małą lampkę wina, nic złego się nie wydarzy, natura zabezpiecza organizm kobiety przed takimi sytuacjami. Poza tym badania pokazują że czerwone wino ma dobroczynny wpływ na układ krwionośny.

  • Pytanie 8

    8. Bardzo dużą wagę przykłada się do znaczenia żywienia w okresie ciąży i pierwszych latach życia dziecka – tymczasem w późniejszym okresie życia dziecko samo będzie już dokonywało wyborów w zakresie jedzenia, a na jego zdrowie będą wpływały także inne czynniki, takie jak stres, warunki środowiskowe, czy nałogi np. palenie tytoniu. To oznacza, że prawidłowa dieta w pierwszych latach życia i tak nie uchroni go przed zachorowaniem na wiele chorób.

  • Pytanie 9

    9. Podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na JOD głównie w pierwszym trymestrze. Już podczas planowania ciąży, warto porozmawiać z ginekologiem o jego suplementacji.

  • Pytanie 10

    10. Kobieta w ciąży ma znacznie wyższe zapotrzebowanie na żelazo. Witamina C wspomaga jego prawidłowe wchłanianie. Duszona polędwiczka z kaszą gryczaną i kapustą kiszoną to doskonałe połączenie produktów zwiększające przyswajalność żelaza.