1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Ciąża

Suplementacja kwasu foliowego w ciąży

Aby dostarczyć rekomendowaną dawkę kwasu foliowego, czyli 400 μg, kobieta w ciąży musiałaby codziennie spożywać ok. 1 kg szpinaku. 
Dlatego zaleca się, by kobiety planujące ciążę przyjmowały suplementy kwasu foliowego, i to co najmniej 6 tygodni przed planowanym poczęciem dziecka oraz w trakcie ciąży – do końca drugiego trymestru. 

Ważna witamina
Kwas foliowy to witamina z grupy B, bardzo ważna dla kobiet przed poczęciem dziecka i w pierwszych miesiącach ciąży. Kwas foliowy jest niezbędny do rozwoju kręgosłupa i mózgu we wczesnym etapie ciąży. Przyszłe mamy mogą ograniczać ryzyko rozszczepu kręgosłupa u dziecka, przyjmując codziennie suplementy kwasu foliowego.
Jeśli przed zajściem w ciążę nie przyjmowałaś kwasu foliowego, zacznij suplementację jak najszybciej. 
By dostarczać organizmowi odpowiednich ilości tej ważnej witaminy z grupy B, powinnaś przyjmować codziennie dawkę 0,4 mg dziennie. Kobiety z otyłością (BMI>30) powinny przyjmować zwiększoną dawkę kwasu foliowego, ustaloną z lekarzem ginekologiem.

Kwas foliowy w diecie
Warto również zadbać o to, by w Twojej diecie znalazły się pokarmy zawierające kwas foliowy (foliany). Pokarmy dostarczające kwasu foliowego to m.in:

  • zielone warzywa liściaste (szpinak, brokuły, kapusta, brukselka),
  • niektóre owoce, zwłaszcza pomarańcze (a także świeżo wyciśnięty sok),
  • rośliny strączkowe (groszek, fasolka).