1000 dni żywienia / Planowanie ciąży i ciąża / Ciąża

Ile kalorii potrzebuje przyszła mama?

Jeśli Twoja masa ciała przed ciążą była prawidłowa, nie powinnaś przytyć więcej niż 11,5-16 kg. 
Dbając o utrzymanie prawidłowego przyrostu masy ciała podczas ciąży, warto zwrócić uwagę na to, jak wzrasta dobowe zapotrzebowanie energetyczne przyszłej mamy. 

360 kcal więcej w II trymestrze
Na początku II trymestru Twoje dobowe zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o dodatkowe 360 kcal. Tyle kilokalorii dostarczy Ci szklanka jogurtu naturalnego ze świeżym bananem i orzechami lub kajzerka z serem żółtym, masłem i pomidorem.

475 kcal więcej w III trymestrze
W III trymestrze dodatkowa ilość energii powinna wzrosnąć do 475 kcal – wtedy do Twojego jadłospisu dodaj jeszcze dodatkową szklankę mleka lub talerz zupy. Powinnaś spożywać do 5-6 posiłków w ciągu dnia. Zadbaj, aby przerwy pomiędzy posiłkami nie były zbyt duże.

Gdy masz nadwagę lub niedowagę
W przypadku niedowagi kobiety przyrost masy ciała podczas ciąży powinien wynieść łącznie 12,5-18 kg. Z kolei gdy masz nadwagę, przyrost Twojej masy ciała powinien być mniejszy – 7-11,5 kg, a w przypadku otyłości 5-9 kg. Orientacyjny przyrost masy ciała w ciąży bliźniaczej powinien wynieść 16-20,5 kg.