O 1000 dni

Powrót

Planujesz ciążę? Odżywiaj się zdrowo

Najpóźniej 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę przyszli rodzice powinni pomyśleć o zmodyfikowaniu swoich nawyków żywieniowych. Organizm człowieka potrzebuje zwykle tyle czasu na pozbycie się toksyn i zmagazynowanie wartościowych substancji odżywczych.
Chcąc zwiększyć prawdopodobieństwo zajścia w ciążę oraz zmniejszyć ryzyko zagrożeń dla jej przebiegu, warto zadbać o to, by dieta w okresie planowania ciąży była bogata we wszystkie składniki odżywcze. Co to oznacza?

Kwas foliowy i kwasy NNKT
Przed zajściem w ciążę konieczne jest suplementowanie przez kobiety odpowiednich ilości kwasu foliowego (0,4 mg/dobę)1. Niedobór tego składnika może być przyczyną wad rozwojowych cewy nerwowej u rozwijającego się w łonie matki dziecka. Zażywanie kwasu foliowego zmniejsza to ryzyko aż o 58-100%.
Przyszłe mamy powinny suplementować również nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), konsultując ich spożywaną ilość z lekarzem. Są one bardzo ważnym elementem ciążowej diety, biorą bowiem udział w budowaniu układu nerwowego dziecka.

Witaminy i składniki mineralne
Szczególną uwagę zwróć  na: żelazo, które zapobiega poronieniom; mangan regulujący owulację i hormony płciowe; cynk, którego rola polega na regulacji cyklów miesiączkowych i który ma istotny wpływ na podziały komórkowe i produkcję komórek jajowych, a także na męską płodność (żywotność plemników i produkcję nasienia); selen, którego niedobór może być przyczyną zmniejszenia ilości plemników.
Przyszli rodzice powinni spożywać dużo produktów bogatych w witaminę C, gdyż ułatwia ona wchłanianie większości wyżej wymienionych składników mineralnych.
Ważne jest również spożywanie przez kobiety posiłków, które zawierają witaminy z grupy B. Obecne są one w mięsie, żółtku jajka, produktach mlecznych, kaszach, orzechach oraz zielonych warzywach. Witaminy z grupy B w znacznym stopniu wpływają na prawidłowy przebieg owulacji i zapłodnienia. Ponadto biorą udział w produkcji żeńskich hormonów płciowych.

Bez alkoholu i papierosów
Dodatkowo już w okresie planowania ciąży warto wyeliminować z diety alkohol i rzucić palenie oraz ograniczyć spożycie kawy. Jeśli któreś z Was przyjmuje leki na przewlekłe choroby, warto wcześniej skonsultować się z lekarzem, gdyż  wszelkie lekarstwa mogą mieć istotny wpływ na planowanie potomstwa.
O szczegółowe zasady suplementacji witamin i składników mineralnych przez przyszłych rodziców zapytaj swojego lekarza.

 

Przypisy Rozwiń
  • 1. 1 Drews K. i in.: „Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie opieki przedporodowej w ciąży o prawidłowym przebiegu”.

Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?
Jeśli nie zadaj pytanie ekspertowi.

Przeczytaj również

Chcesz regularnie otrzymywać porady dopasowane do wieku Twojego maluszka? Zapisz się do naszego newslettera!
Chcesz regularnie otrzymywać
porady dopasowane do wieku
Twojego maluszka?
Zapisz się do naszego newslettera!
Zapisz się